freddakarlsson

Mina tankar, funderingar...

Flytten till Norge?

Kategori: -

Ja, ska man vara kvar här och stampa i Norrköping och inte komma någon vart, vara arbetslös igen och leva på Soc. eller flytta till Norge och försöka, där ändå arbetsmarknaden är bättre och efterfrågan på Svensk arbetskraft är mycket starkare.
 
Min första plan var att jobba som en idiot hela sommaren för att sedan få fortsätta och jobba efter sommaren. "det finns stora chanser att fortsätta jobba för dom som vill efter sommaren." Så säger alla butikschefer, så är det alltid. Men efter 10 jobb på 3 år så vet man att det är bara bullshit, klart dom säger så bara för att få personalen att arbeta hårdare för att få folk att kämpa sig in så det blir fortsatt. Det skulle jag med göra om jag var chef, tror inte chefer kan säga "Det finns INGEN chans till något efter, bara så du vet" och sen tro att sommarjobbare vill jobba.
 
Men ah, jobbigt när man har kämpat och kämpat, tagit alla tider dom har ringt om och sedan så får man inget, när man istället skulle kunna ha roligt med kompisar eftersom det är sommar. men ajaa,... kul. Får väl tänka på att det är pengar, antar jag?

Min andra plan var KSM - Media-program på LiU, där man kan bli allt ifrån Journalist till TV/Datorspels programmerare. Man kan hålla på med video, musik och marknadsföring, Te.x som Effektfabriken gör, det jag ändå är intresserad av, reklamfilmer och annat. Men ja, jag kom inte in... Finns ju en chans men tror inte 80 personer som kom in bara kommer hoppa av helt plötsligt. eller? Det var dock mitt safety net

Nu är det så att min syster Jenny (Pappas sida) har jobbat i Norge i något år eller två och hon kunde fixa så jag får testa på och se hur det är där och hur det känns. Då skulle jag bo hos henne då och provjobba i en vecka, det skulle vara skit bra. Tror det var lagerarbete?

Det jobbiga är ju med alla kompisar och så, och min lägenhet i Norrköping, vill inte direkt lämna allt här heller. Så därför tänkte jag om det går att fixa någon som bor här i andra hand eller att jag jobbar 3 veckor i norge och sen kommer hem 1 vecka och sen håller på så. Vad jag och Johannes räkna ut så får man nästa det dubbla som lön i Norge, Inte riktigt kanske, men näst intill. Jag tjänar 110 kr här i Sverige i handel, så kanske 200 kr i timmen i Norge, sen så kostar ju det mer att leva i Norge. Men är man ekonomisk och handlar i Sverige så borde det inte bli så dyrt.

Mina vänner vill inte att jag flyttar, men som sagt, vill inte fastna här i Norrköping och aldrig komma vidare i mitt liv, Soc, inget körkort eller något alls. Prata med min Morbror och han sa att jag skulle lätt ta jobbet i Norge och sedan även börja jobba som busboy, diskplockare och extra, sedan jobba sig upp som bartender där dricksen kommer in. Det vore något, men sen om man kommer dit är en annan sak.
 
 
 
VAD TROR NI?
SWEDEN VS NORWAY

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Av vad jag har förstått så är just lagerarbete grymt lönsamt i norge, vart i norge funderar du på att dra isf? :)

    Svar: Oslo! ^^
    Fredda

    2012-08-17 | 16:23:58
  • Sanna säger:

    Inte för att min åsikt kanske spelar någon roll eftersom vi inte känner varandra så bra, men av dina alternativ tycker jag det där med att jobba 3 veckor, sen hemma 1 vecka låter som det bästa, eftersom du har vänner här du inte vill förlora eller vad man ska kalla det.
    Ha det bra, kram

    Svar: Tror dig!!!! :)
    Fredda

    2012-08-17 | 21:46:17

Kommentera inlägget här: